TACTICALPEDIA PLAYBOOK

Juventus 3v1 – 5v3 Possession game

Teams play 3v1 in the smaller grid and 5v3 in the outside grid. Play starts with 3v1 in the middle if defender wins it he breaks out and looks to combine with outside players to make a 5v3. If the 3 defenders win ball they transfer play back into the middle and start the 3v1 again.

Unai Emery 03v3 Game at Paris Saint Germain

Blues attack Red goal if Red win the ball they look to play to coaches at half way line to form attack against White team. If team attacking score they go back to middle zone to attack against the other team.

Allenare il 3 contro 2 in situazioni reali di gioco

In questa esercitazione abbiamo 3 gruppi di giocatori posizionati come nel video: i gialli (attaccanti), i rossi (difensori), i blu (centrocampisti). I giocatori blu eseguono esercizio di passaggio in coppia come in video con un elemento che, fermo sul cono, scambia la palla con un compagno che ad ogni scambio si sposta velocemente su un altro cono dopo aver aggirato una sagoma (o paletto). I giocatori gialli invece eseguono il percorso indicato in figura a due alla volta, partendo uno di seguito all’altro: parte il primo che esegue il percorso con balzi monopodalici tra i cerchi (al loro posto possiamo mettere ostacoli ed eseguire salti bipodalici), successivamente, cambi di direzione tra i coni fino a portarsi sul cono posto al vertice dell’area piccola. Stesso percorso esegue il secondo giocatore. I giocatori rossi eseguono lo stesso percorso dei gialli dalla parte opposta: il percorso viene eseguito sempre da due elementi che partono uno successivamente all’altro. Alla fine del percorso i giocatori gialli (quello che arriva per primo) troveranno un pallone. A questo punto le coppia di giocatori rossi e la coppia di giocatori gialli eseguiranno una serie di passaggi tra i coni ed ognuno ad ogni passaggio andrà ad aggirare la rispettiva sagoma (o paletto). Lo scambio avviene in modo continuo sia tra le coppie gialle e rosse e sia tra la coppia blu posta al centro del campo per il tempo stabilito dal Mister. Al segnale del Mister il giocatore blu in possesso di palla giocherà la sfera nel Settore verso gli attaccanti gialli, dopo aver abbandonato lo scambio insieme ai difensori rossi, cercheranno un movimento di smarcamento a ricevere, inseguiti dai difensori stessi, e in tal modo si attiva una situazione di 3vs2 in favore dei gialli in quanto il giocatore blu segue il passaggio dopo averlo eseguito, e va a sostegno degli attaccanti spostandosi nel Settore. Gli attaccanti gialli, con l’aiuto del centrocampista blu, dovranno uscire dal Settore dopo aver evitato l’opposizione dei difensori rossi, ed entrare in area di rigore per concludere a rete entro il tempo massimo di 10 secondi

Circolazione della Palla, Passaggio in profondità e finalizzazione

Obiettivo: servizio in profondità rasoterra, precisione e rapidità nella finalizzazione. Svolgimento: si parte con la palla dal centrale neutro -basso- che gioca in ampiezza per uno dei due esterni neutri -bassi- con lo scopo di trasmettere la palla ai -costruttori di gioco- che agiscono 5 vs 5. Gli stessi hanno come fine servire uno dei giocatori neutri -alti-, i quali devono andare in gol, nelle porticine di 2 mt, giocando di prima e con un massimo di tre tocchi. Terminata l'azionesi riinizia dallo stesso lato dove si è andati alla conclusione, procedendo nella direzione opposta cambiando e servendo la squadra opposta. Punteggio per servizio a: - laterale alto stesso lato d'inizio = 1 punto - laterale alto opposto al lato d'inizio = 3 punti - centrale alto = 5 punti - 10 passaggi di fila = 3 punti - palla riconquistata dai difendenti = 2 punti e si ricomincia dallo stesso lato.

FC Barcelona Diamond Game for finishing

Player 8 looks to combine with 9 and 11 to release ball into the Path of Player 10 who runs onto Pass and takes shot. Players rotate around the diamond after each shot is taken keeping the game flowing.

The Technicians UEFA

‘COMBINATIONS AND FINISHING‘ Aim: To combine technical, tactical and fitness elements into a finishing exercise. Rules: - A player from each line plays a one-two and shoots at goal. - The same players immediately take part in a 2v2 challenge, with a cross from the right. - The same players continue forward and repeat the 2v2 challenge, this time with a cross from the left. - The players then return to the back of their original line; - The practice continues with the next two attackers. Timing: At a top professional club, this can last up to 45 minutes. The target is for each player to complete ten runs. (The goals tally of each player is recorded). Coaching: - Work on combinations and finishing. - Develop twin-striker movement and finishing (usually in the air) from well-delivered crosses. - Maintain quality, despite intensity.

Carlo Ancelotti’s progress through locked zones

Attacking Gk always start with ball, they have to work it through the grids to score. Players locked in there zones. Defenders win ball they look to score in the mini goals either end off grids

Defensive SSG by Diego Simeone

The two teams look to pass amongst themselves to try and create an opening to then play the ball to the target player behind other team who is always on the move. Team that hasn't got the ball work together to shuffle across as a team to stop ball getting played into target player. Progressions •number of passes before playing target player •One defender can go into area to win ball •limit touches

Simple switch and play 2v1 to goal

Both teams switch the ball to the other zone and back and then the player with the ball goes 1v1 with 2 mini goals to score into replicating taking the man on wide or cutting inside. Progression: add cm to attack to go 2v1 to goal

2vs2 Scanning and transition game

Teams play 2v2 with the winning team staying on. If your team concede you must quickly swap with the team behind the goals you were defending. If the ball goes out of play, both teams switch. Players behind the goals are passing a ball and must always be checking the shoulder to see when they must enter the pitch. I have placed a keeper at the side working on distribution and passing the ball into the first team on the pitch and ready meaning players must always be scanning and reacting quick to come on, otherwise they may be scored against immediately.

Striker Movement 4-4-2

Players can go into any zone when there team has possession but must stay in their dedicated zone out of possession or recover to their zone when their team loose the ball. Progression, 1/2 defenders can recover into a zone behind them when the ball goes in

FC Bayern CompleteTraining Session with Carlo Ancelotti

9. GR+8x8+GR com 1 Joker Ofensivo (15 minutos) Descrição: Duas equipas de 8 jogadores mais Guarda-Redes jogam uma com a outra com o apoio de 1 Joker Ofensivo. No comprimento do meio-campo e na largura da grande área as equipas tentam marcar o maior número possível de golos e evitar os golos da outra equipa, sendo que a equipa com a posse da bola está sempre em superioridade numérica graças ao apoio de 1 Joker Ofensivo. Jogam-se duas séries de 8 e 6 minutos, com uma pausa de 1 minuto entre as duas. Na primeira série jogam no máximo a 2 toques e na segunda série sem qualquer limitação quanto ao número de toques. Ter o cuidado de assinalar os fora-de-jogo.

Discovering and Playing in free spaces for Grassroots and Youth Soccer

2vs2 in a half space, team in possession must have all the players in the same half field. A team scores a point when one of the players pass the ball to the team mate in the other half space. Then the game continues in this space. 3 or more passes have to be completed before a team can guide the ball back to the other half space. Defenders are free to move between spaces or must remain one in each half field (variation), once they recover the ball they take the place of the team in possession.

Playing Through The Lines Training Session

3v3 in first zone looking to play into a 3v2 or miss the middle zone out and hit the ST from where the midfield 3 can support to make a 4v2 in the final third. Ball must travel through the second 2 cones, either into the ST feet or if he vacates the space it can be played through to wide players or the CAM can maybe dribble through the break the line.

FIFA Grassroots Experiences

Accuracy game Each player has a ball. The players face a line drawn on the pitch a certain distance away and then each one strikes the ball to try to get it to stop as close to the line as possible. The closest to the line wins a point. The game consists of several rounds.